I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, August 8, 2010

Menagih Jannah Di Bulan Ramadhan

Assalamu'alaikum wbt semua....

Alhamdulillah Allah masih panjangkan umur kita. Bakal menghirup kembali udara segar ramadhan. Bulan yang dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam. Bahkan ia memberi rahmat kepada makhluk2 lain. Bila datang sahaja bulan ramadhan, maka akan berduyun2lah umat Islam baik yang kecil mahupun yang besar, baik yang tua apatah lagi yang muda untuk ke surau, untuk ke masjid. Atas tujuan untuk perbanyakkan pahala umumnya, dan untuk solat terawih khasnya. Pada bulan ini jugalah Allah memberi rahmat kepada seluruh umat Islam, mengampuni mereka, dan bila masuk fasa yang ketiga ramadhan,terlepas dari azab neraka bagi yang bersungguh melakukan ibadat. Bila sebut ramadhan juga, ramai yang akan berkejar2 ke masjid merebut malam alqadr. Atau biasa kita sebut sebagai lailatul qadr.



Namun ada juga jenis manusia, bila sebut sahaja bulan ramadhan, ramai yang akan merengus. Dah tak boleh hisap rokok, duit masuk dah kurang sebab orang akan berpuasa, prestasi kerja menurun, motivasi bertambah kurang dan macam2 lagi. Sedangkan ramadhan adalah bulan berkat. Mana mungkin sifat buruk tadi di sandarkan kepada ramadhan. Ini sebenarnya sifat buruk yang ditimbulkan dari hati mereka. Sedangkan bila Rasululullah ceritakan kelebihan ramadhan,ada sahabat bertanya, kenapa tidak dijadikan seluruh bulan adalah bulan ramadhan. Betapa fahamnya sahabat tentang nikmat dan hikmat bulan ramadhan. Ayuh wahai orang muda...kuatkan semangatmu untuk menyambut dan meraikan ramadhan al mubarak ini. Azamkanlah untuk membuang segala sifat buruk dengan menjadikan ramadhan sebagai medannya. Tambahkanlah amalan2yang dituntut oleh Baginda s.a.w.

Kepada semua pelajar2..raikan ramadhan dengan mengimarahkan rumah2 Tuhan seperti mana anda meraikannya di hari jumaat. Perbanyakkan dengan tadarus Quran, hayati terjemahannya. Moga anda dan kita semua mendapat petunjuk. Di akhir sya'aban ini ustaz mengambil kesempatan mengucapkan "ahlan wasahlan ya Ramadhan"..

No comments: